Verkiezing meest toegankelijke gemeente van Nederland

Donderdag 14 december 2017

De campagne Nederland Onbeperkt en Ongehinderd organiseert de prijsvraag Meest Toegankelijke Gemeente van Nederland. Mensen met een beperking en hun mantelzorgers worden opgeroepen om de toegankelijkheid van hun gemeente te beoordelen via een korte online vragenlijst. Mensen die hun gemeente beoordelen maken kans op een toegankelijk dagje uit! Stemmen kan via www.mtg2018.nl

Aan de hand van een aantal stellingen die onder andere betrekking hebben op de toegankelijkheid van het gemeentehuis, openbaar vervoer en sportaccommodaties wordt een ranglijst gemaakt. De focus ligt op wonen, werken, leren en vrije tijd. De ranglijst maakt inzichtelijk welke gemeenten goed scoren op het gebied van toegankelijkheid en welke gemeenten nog een aanmoediging nodig hebben. Alle beoordelingen tellen mee: zowel die van mensen met een beperking zelf, als die van alle andere betrokkenen. Nadat de vijf meest toegankelijke gemeenten bekend worden gemaakt, vindt een verdiepend onderzoek plaats  in deze vijf gemeenten. De gemeente die het beste uit de bus komt, wint een jaar lang de titel ‘Meest Toegankelijke Gemeente van Nederland 2018’. Er kan het hele jaar door worden gestemd. De stemmen die niet meer meetellen voor 2018 worden gebruikt voor de verkiezing ‘meest toegankelijke gemeente 2019’.

Achtergrond

Nederland ondertekende ruim een jaar geleden het VN-verdrag voor mensen met een beperking. Zij hebben sindsdien wettelijk het recht om zo zelfstandig mogelijk mee te doen in de samenleving. De vraag is in hoeverre dit verdrag wordt waargemaakt. De verkiezing van de Meest Toegankelijke Gemeente van Nederland laat zien hoe toegankelijk de Nederlandse gemeenten zijn. De ranglijst die ontstaat zal alle 388 gemeentes op een opbouwende manier inspireren, wakker schudden en aanmoedigen.