Cursus over Lokale Belangenbehartiging

Donderdag 06 augustus 2015

Cursus over Lokale Belangenbehartiging van mensen met een verstandelijke beperking start in najaar

Door de veranderingen in de wetgeving en de zorg bepalen gemeenten hoe de begeleiding en ondersteuning voor mensen met een verstandelijke beperking eruit ziet. Voor wie zich zorgen maakt of een goed idee heeft, zijn er daardoor ook meer mogelijkheden om gezamenlijk op te trekken en de belangen van mensen met een verstandelijke beperking in de eigen omgeving te behartigen. Maar hoe doe je dat? Speciaal voor mensen die geïnteresseerd zijn in belangenbehartiging van mensen met een verstandelijke beperking organiseert KansPlus is samenwerking met Aandacht voor Iedereen (AVI) in het najaar een cursus Lokale Belangenbehartiging.

Vraag je je wel eens af of de gemeente genoeg rekening houdt met mensen met een verstandelijke handicap? Begrijpt de vervoerder wel de gevolgen van het combineren van ritten? Die instelling, houdt die wel genoeg rekening met uw belangen? Zijn er wel genoeg mogelijkheden voor participatie? En als je wilt dat het anders wordt, wat kun je dan doen?

In een cursus over Lokale Belangenbehartiging kun je je oriënteren op wat belangenbehartiging is. Wat je ermee kunt bereiken en hoe het in de praktijk werkt. Je maakt kennis met andere geïnteresseerden, en hoort goede voorbeelden van je cursusgenoten en van actieve belangenbehartigers uit andere delen van het land. Zodat je met plezier en vertrouwen aan de slag gaat om het leven van mensen met een verstandelijke beperking te verbeteren.

De cursus is voor leden van KansPlus en iedereen die interesse heeft in lokale belangenbehartiging van mensen met een verstandelijke beperking. De cursus beslaat 1 zaterdag en 3 maandelijkse vervolgavonden. De cursus wordt op 5 verschillende plekken in het land gegeven. De eerste groep start op zaterdag 12 september. Er zijn verder geen deelnamekosten aan de cursus verbonden. Meer informatie over het programma en de startdata van alle groepen is te vinden op http://www.kansplus.nl/2015/08/04/cursus-lokale-belangenbehartiging-kansplus-in-september-en-oktober/

In het najaar wordt ook een cursus Lokale Belangenbehartiging aangeboden speciaal voor mensen met een verstandelijke beperking.

Op veel plaatsen in het land hebben mensen zich verenigd omdat het leven van mensen met een verstandelijke beperking hen aan het hart gaat. Ze organiseren allerlei ontmoetingsactiviteiten, voorzien elkaar van informatie, en komen op voor de belangen van mensen met een verstandelijke handicap. KansPlus is één van de organisaties. De cursus in onderdeel van het Programma Lokale Belangenbehartiging KansPlus. Meer informatie over het hele programma vindt u op www.kansplus.nl

Bron:

Voor meer informatie zie onderstaande flyer: