Van Rijn komt 'vergeten groep' tegemoet

Maandag 13 oktober 2014

Mensen die thuis intensieve zorg en toezicht nodig hebben, stromen per 1 januari 2015 in de Wet langdurige zorg - mits zij dat zelf willen. Dat schrijft staatssecretaris Martin van Rijn (VWS) dinsdag aan de Tweede Kamer. De betreffende groep bestaat uit ongeveer 10.000 mensen.

Voor deze groep werd in de zomerperiode onterecht geen zorg ingekocht door de zorgkantoren in het kader van de nieuwe Wet Langdurige Zorg. Zij dreigden daardoor tussen de wal en het schip te belanden. Na intensief overleg met de belangenorganisaties komt staatssecretaris Van Rijn nu met een overgangsregeling. Iedereen die op dit moment een indicatie heeft voor kortdurend verblijf krijgt in 2015 toegang tot de WLZ.

De gekozen oplossing voor de totale groep van 14.000 mensen zorgt voor snelle duidelijkheid voor individuele cliënten. Het toegangsticket voor de WLZ is één jaar geldig. In 2015 volgt alsnog een individuele beoordeling van het CIZ op basis van de nieuwe toegangsdrempel van de WLZ.  Iedereen die bij nader inzien te licht is voor WLZ , moet dan alsnog een beroep doen op het gemeentelijk domein (WMO). Naar schatting is die groep in de gehandicaptenzorg erg klein.

Voor het originele bericht toets hier:  nieuwsbericht VWS

De overheid heeft ook een website in het leven geroepen waar nagenoeg alle antwoorden op algemene vragen over de wetswijzigingen beantwoord worden: website hoe verandert mijn zorg