Versterk het netwerk rond de cliënt

Woensdag 17 december 2014

Nieuw: www.cliëntennetwerken.nl

Mensen met een verstandelijke of lichamelijke beperking hebben vaak te maken met eenzaamheid en sociaal isolement. Er zijn allerlei ideeën om dat aan te pakken. Een daarvan is: versterk het netwerk rond de cliënt.

Project
    Het LSR heeft de afgelopen jaren gewerkt aan een project gericht op het stimuleren van cliëntennetwerken binnen woonvormen. Op basis van de ervaringen opgedaan in twee pilots bij Dichterbij (Oss) en Syndion (Dordrecht), heeft het LSR vervolgens een methodiek voor sociale netwerkvorming ontwikkeld.

Artikel Samenspraak over project cliëntennetwerken

Netwerken in de gehandicaptenzorg zijn er in allerlei soorten en maten. Vrijwilligers helpen om de relatie van de cliënt met de samenleving te versterken. Vaak met inschakeling van familie en vrienden van de cliënt.

Maar het kan soms ook anders. Cliënten kunnen iets voor andere cliënten betekenen. Er zijn cliënten die gemakkelijk sociale contacten maken. Cliënten die met gemak deelnemen aan sociale activiteiten, die gaan sporten of uitgaan. Zij zouden een rol kunnen spelen in het doorbreken van eenzaamheid en sociaal isolement. Door cliënten te helpen die niet zo makkelijk contacten leggen.

Cliëntennetwerken. Cliënten verbinden zich met andere cliënten, zetten zich voor elkaar in, ondernemen samen activiteiten, nemen deel aan activiteiten buiten de instelling. De een zet daarbij zijn talenten in voor de ander. De een neemt de ander mee. Dat vergt soms een speciale begeleiding. In andere gevallen past het prima in bestaande programma's die er voor cliënten zijn.

Website
    Als resultaat van het project is de website www.cliëntennetwerken.nl opgezet. Deze website geeft u informatie over het project waarin de afgelopen jaren het idee van de cliëntennetwerken in praktijk is gebracht.

Bron: Nieuwsbrief LSR december 2014